Listing 1 - 10 of 889 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De voorbije decennia is de aandacht voor biologie, zowel in de wijsbegeerte, de geschiedenis als in andere disciplines, sterk gestegen. De biologie wordt nu al de wetenschap van de 21ste eeuw genoemd. De filosofie van de biologie werd een volwaardige wijsgerige discipline en belangrijke biologen en wetenschapshistorici gaven de geschiedenis van de biologie de plaats die ze verdient.Dit boek bundelt 22 teksten over telkens een of meerdere kernfiguren: van Aristoteles en Galenus tot Charles Darwin en Francis Crick; van René Descartes en Gregor Mendel tot Niko Tinbergen en Rachel Carson. Aandacht gaat uit naar de ontwikkeling van hun natuurwetenschappelijk denken en hoe zich dit verhoudt ten opzichte van de toen heersende denkbeelden. Vier wetenschappers reflecteren tot slot over het heden en de toekomst van de biologie.De samenstellers van dit boek delen een gemeenschappelijke belangstelling voor zowel de wetenschappelijke, filosofische als historische aspecten van de biologie. Lien Van Speybroeck behaalde een doctoraat aan de Universiteit Gent met een proefschrift over de filosofische aspecten van de epigenetica. Johan Braeckman specialiseerde zich in Charles Darwin en de evolutietheorie, en doceert onder meer geschiedenis van de biologie aan de Universiteit Gent.https://www.academiapress.be/nl/fascinerend-leven
Biologie --- Geschiedenis --- Biology --- wetenschapsgeschiedenis --- wetenschapsfilosofie --- History --- Biologie ; geschiedenis --- Biologie : Geschiedenis --- 575.8 --- Leven : evolutie --- Evolutietheorie
Choose an application
Sinds de Histoire de Belgique van historicus Henri Pirenne zijn er veel geschiedenissen van België geschreven. Dit boek verdient zijn eigen plaats omdat het een diepgaande analyse koppelt aan leesbaarheid. het bundelt de inzichten uit het wetenschappelijk onderzoek van de laatste decennia in een overzichtelijke en toegankelijke tekst; De zorgvuldig uitgekozen illustraties geven een inkijk in de sociale en politieke breuklijnen en de soms verrassende gebeurtenissen in België. Een geschiedenis van België is gegroeid uit het handboek voor studenten van de UGent, maar is grondig herwerkt. Het is geschikt voor iedereen die interesse heeft in de kleurrijke geschiedenis van ons land.
History of Belgium and Luxembourg --- regionale geschiedenis --- politieke geschiedenis --- België --- geschiedenis --- België ; geschiedenis. --- Belgium --- History. --- 900 Geschiedenis --- 949.3 --- Geschiedenis van België --- Flandre (Belgique) --- Histoire. --- Belgium - History. --- Geschiedenis --- Histoire --- Belgique
Choose an application
Geschiedenis geven biedt een totaalpakket voor toekomstige leerkrachten in het Vlaamse lager onderwijs. Het boek geeft niet alleen praktische kennis over didactiek voor het vak geschiedenis op de basisschool, maar het biedt ook talloze verrassende ideeën voor geschiedenislessen en suggesties om verbanden te leggen met andere vakgebieden.De inhoud van dit boek is volledig toegespitst op het onderwijs in België. De belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen van de oudheid tot de moderne tijd komen voorbij.Het boek is overzichtelijk opgezet: tien hoofdstukken, één tijdsperiode per hoofdstuk. In elk hoofdstuk wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van België, rijk geïllustreerd en waar mogelijk in internationaal perspectief. Ieder hoofdstuk heeft dezelfde indeling: didactiek, achtergrondinformatie en lessuggesties. Er is veel aandacht voor de lespraktijk. De achtergrondinformatie is helder en duidelijk en legt steeds de link naar de wereld van vandaag.Geschiedenis geven helpt je te doen wat de titel belooft: geschiedenis geven. Op een verantwoorde, goed onderbouwde en inspirerende wijze helpen de auteurs je daarin graag op weg.Bron: uitgever
Geschiedenis --- Onderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Geschiedenis ; didactiek --- Didactics of history --- Didactics of primary education --- geschiedenisonderwijs --- geschiedenis --- WO (wereldoriëntatie) --- België
Choose an application
itness Guides : Cinema
Film (cinematografie) --- Geschiedenis --- Film --- informatieve jeugdliteratuur --- film
Choose an application
pr. Engelse titel: The ornament of the world
Andalusië --- Christendom --- Etnische groepen --- Joden --- Moslims --- Spanje --- geschiedenis. --- cultuurgeschiedenis. --- christendom --- Islam --- History of civilization --- History of Spain --- Jodendom --- Andalusia --- Andalusië ; cultuurgeschiedenis --- Islam ; geschiedenis --- #KVHA:Geschiedenis; Spanje --- eu-span 944.3 --- 925.9 --- islam --- Arabische cultuur --- geschiedenis --- geschiedenis - Spanje : middeleeuwen --- geschiedenis - Middeleeuwen : overige onderwerpen --- Cultuurgeschiedenis --- Middeleeuwen --- Cultuur --- Cultuurfilosofie --- Toerisme --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Godsdienst --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- 921 --- Arabië geschiedenis --- Spanje geschiedenis --- geschiedenis Europa --- histoire Europe --- Andalusië ; cultuurgeschiedenis --- Geschiedenis. --- Cultuurgeschiedenis.
Choose an application
Vooreerst gaat deze inleiding in op het waarom, wat en hoe van de hedendaagse wereldgeschiedenis. Maar vooral wil het boek de grote vragen in de wereldgeschiedenis, en bij uitbreiding in de wereld van vandaag uitlijnen. Hoe groeit de mens uit van een bedreigde tot de meest succesvolle soort? Hoe geeft de natuur de menselijke geschiedenis mee vorm? Hoe geven landbouwsamenlevingen de menselijke geschiedenis een nieuwe wending? Hoe organiseert de mens zich in steeds complexere bestuurssystemen? Hoe ontwikkelt de mens nieuwe religieuze en culturele zingevingspatronen? Hoe lopen tijdens de voorbije eeuwen de trajecten van het 'Westen' en de rest van de wereld uit elkaar? Hoe wordt tegelijkertijd de wereld meer globaler? Hoe wordt die wereld getekend door divergerende patronen van rijkdom, armoede en ongelijkheid?
Geschiedenis. --- Wereldgeschiedenis. --- wereldgeschiedenis --- World history --- Handbooks, manuals, etc. --- AA / International- internationaal --- 92 --- #SBIB:93H2 --- 930.9 --- geschiedenis --- 110248.jpg --- Geschiedenis --- 930.9 Wereldgeschiedenis --- Wereldgeschiedenis --- Histoire. --- History. --- 92 Geschiedenis. --- 92 Histoire. --- 92 History. --- Algemene geschiedenis, wereldgeschiedenis --- Sociaal-economische geschiedenis --- Politieke geschiedenis --- Terminologie --- Hedendaagse geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Histoire universelle --- Démographie historique --- Méthodologie
Choose an application
Dat de aandacht die tegenwoordig aan kinderen besteed wordt niet van alle tijden is, is genoegzaam bekend. Kinderen die moeilijk leerden of moeilijk opvoedbaar bleken, kinderen met handicaps en problemen bleven in de meeste gevallen aan de kant staan, werden thuis zo goed en zo kwaad als het ging opgevangen of kwamen in instellingen terecht, waar ze allemaal aan hetzelfde regime werden onderworpen. Niet zo tegenwoordig, nu voor tekortkomingen allerhande, zij het fysisch of psychisch, aanpassingen of hulp worden geboden. De orthopedagogie die zich met het afwijkende kind bezighoudt, ontwikkelde zich in de loop van de 20e eeuw tot een wetenschap. In Nederland brachten Jan Waterink, I.C. Van Houte, Frits Grewel, W.J. Bladergroen, om maar enkele namen te noemen, de problemen van in hun ontwikkeling belemmerde kinderen onder de aandacht en leverden op die manier hun bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de orthopedagogiek.
Orthopedagogics --- History --- geschiedenis --- orthopedagogiek --- Orthopedagogiek --- Geschiedenis --- 460.3 --- orthopedagogen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
leiding van M. Vermander
Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenis --- #BSCH: vak: geschiedenis --- 485.6 --- middeleeuwen --- schoolboeken --- 485.611 --- 900.22 --- Geschiedenis --- Middeleeuwen --- 485.6 ) Geschiedenis - Maatschappijleer - s.o. --- Handboek/cursus --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - schoolboeken --- Schoolbooks - Didactic material --- 3e leerjaar secundair onderwijs --- 485.6 ) Geschiedenis - Maatschappijleer - s.o --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Getallen vormen de kern van het bestaan van het universum en alles wat zich daarin bevindt. Toch hebben velen maar weinig kennis van de fundamentele wiskundige beginselen, laat staan van de rol die ze spelen in de filosofie, kunst, muziek, architectuur, kwantummechanica, natuurkunde, computertechnologie, literatuur, biologie, economie, religie en het occulte: eigenlijk elke discipline die al eeuwenlang door de mensheid bestudeerd wordt. (Bron: www.fontaineuitgevers.nl)
Mathematics --- Number theory --- getallenleer --- getallensymboliek --- Science --- cijfers --- geschiedenis --- getallen --- wiskunde --- 510.2 --- Getallen --- Wiskunde --- 100860.jpg --- Wiskunde ; geschiedenis --- Geschiedenis der wiskunde - Wiskundigen --- Popular works --- departement Lerarenopleiding 10 --- wiskunde, geschiedenis --- Getallenkennis --- Geschiedenis --- Getal --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Geschiedenisdidactiek is een handboek waarin de lespraktijk centraal staat. Het is bestemd voor geschiedenisdocenten in opleiding: studenten van hbo- en universitaire opleidingen. Maar ook professionals in de onderwijspraktijk kunnen dit boek goed gebruiken. Bij het boek is een website beschikbaar. Studenten vinden hier de illustratie uit een boek in kleur, audio- en videomateriaal en oefeningen; voor docenten zijn er lesvoorbeelden in PowerPoint. Deze herziene editie is geheel geactualiseerd. Er zijn recente onderzoeken verwerkt over historisch denken in het geschiedenisonderwijs en over denken over tijd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het werken met teksten (onder andere voor zwakke lezers), activerende didactiek en toetsing. In deze editie wordt nu expliciet rekening gehouden met zowel Nederlandse als Vlaamse gebruikers. Dit handboek voor de geschiedenisdocent (voor zowel basis- als voortgezet onderwijs) wil dat leerlingen geschiedenis zinvol leren vinden. Daartoe gaat deze didactiek in op de essenties van historisch denken en redeneren en hoe dat voor leerlingen betekenisvol kan worden. Geschiedenis moet verder leerbaar zijn. Geen onvoorstelbare hoeveelheid willekeurige gegevens, maar er moet structuur in zitten. Daarbij kan de leefwereld van de leerlingen niet altijd centraal staan, omdat ze nu juist andere leefwerelden moeten ontdekken. Naast deze fundamenten uit deel I gaat het in deel II om de vakdidactische hulpmiddelen die een geschiedenisdocent ten dienste staan: teksten en audiovisuele media. In deel III komen de lesopbouw en het lesplan aan de orde, de doelstellingen, de werkvormen en de evaluaties. Deze nieuwe editie is geheel herzien en geactualiseerd met nieuwe voorbeelden. Voorzien van illustraties in zwart-wit, eindnoten, een literatuuroverzicht en register. De auteurs hebben allen ervaring opgedaan als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs.
Didactics of history --- geschiedenis --- didactiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 456.6 --- Didactiek --- Geschiedenis : didactiek --- 930 --- Geschiedenis --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Listing 1 - 10 of 889 | << page >> |
Sort by
|